Γράφει η Χαρά Ζήκα, Χημικός, Δρ Φαρμακευτικής
Το ελαιόλαδο αποτελεί για τη χώρα μας πολιτιστική αξία αιώνων αλλά και πηγή εισοδήματος για πολλές οικογένειες.
Η οικογένεια Τζωρτζή είναι μια από αυτές, ασχολείται με την ελαιοκαλλιέργεια αλλά και την εμπορία ελαιολάδου περίπου εκατό χρόνια. Τέσσερις γενιές έζησαν και ζουν καλλιεργώντας έναν ιδιόκτητο ελαιώνα 350 στρεμμάτων. Το μυστικό για αυτή την επιτυχημένη πορεία είναι η δύναμη της γης, η αγάπη για την ελιά, το μεράκι, η επιθυμία και η επιμονή για ποιοτική παραγωγή.
Το 2006 ξεκίνησε η τυποποίηση τριών εξαιρετικών προϊόντων. Το Όλβια εξαιρετικά παρθένο βιολογικό ελαιόλαδο, το Ελαιών εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο και τέλος το Ελαιών παρθένο ελαιόλαδο σε γυάλινες και μεταλλικές συσκευασίες από 250 mL έως και 5L. Λίγο αργότερα ξεκίνησε η προώθηση του Όλβια αγουρέλαιου σε εξαιρετική συσκευασία, με τρεις βραβεύσεις για την καινοτομία και την εμφάνιση της.
Η εταιρία έχει μια ιστορία γεμάτη βραβεία διότι όπως λέει ο κ. Μιχάλης Τζωρτζής «γνωρίζοντας ότι το ελαιόλαδό μας ήταν κορυφαίας ποιότητας, επικεντρωθήκαμε αρχικά στην δημιουργία προσιτών συσκευασιών. Δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών ανά χώρα και καταφέραμε να αποκτήσουμε “φανατικούς” θαυμαστές-αγοραστές. Παράλληλα συμμετείχαμε από το 2009 σε δεκάδες διαγωνισμούς ποιότητας σε Ελλάδα και εξωτερικό και κατακτήσαμε πάνω από 40 βραβεία που έδωσαν κύρος και αναγνώριση τόσο στο Όλβια όσο και στο Ελαιών εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο. Σε αυτά τα 13 χρόνια τα προϊόντα μας έχουν ταξιδέψει σε 14 χώρες του εξωτερικού. Έτσι, το ελαιόλαδό μας ταξιδεύει στη Λευκορωσία, στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στη Φιλανδία, στη Σουηδία, στην Ολλανδία, στη Γερμανία, στη Γαλλία, στη Μ. Βρετανία, στην Ιρλανδία, στην Αυστρία, στην Ελβετία, στο Βέλγιο και στη Νέα Καληδονία. Και σε λίγο χρονικό διάστημα θα εξάγουμε για πρώτη φορά στις Η.Π.Α.»
Με την Ιταλία και την Ισπανία να είναι πολύ καλά οργανωμένες τόσο στην τυποποίηση όσο και στην προβολή των προϊόντων τους, ο κ. Τζωρτζής εξηγεί ότι «η απόκτηση πελατών στις διεθνείς αγορές είναι σχεδόν αδύνατη αν δεν υπάρχει οργανωμένο σχέδιο προώθησης πωλήσεων κι αν δεν έχει δημιουργηθεί ένα αναγνωρίσιμο brand name. Θα τονίσω εδώ ότι σχεδόν η πλειοψηφία των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων του κλάδου αλλά και οι λίγο μεγαλύτερες σε μέγεθος επιχειρήσεις πάσχουν στον τομέα της οργανωμένης αναζήτησης αγορών και προώθησης των προϊόντων τους. Οι συμμετοχές σε εκθέσεις και οι μικρού μεγέθους προωθητικές ενέργειες δεν είναι αρκετές για την κατάκτηση αγορών».
Το ελληνικό ελαιόλαδο ανταγωνίζεται σε μια πολύ δύσκολη αγορά. Σταδιακά μπαίνουν κι άλλες χώρες στην αγορά ελαιολάδου και κάνουν ακόμη πιο σκληρό τον ανταγωνισμό.
Στην ερώτηση αν η Ελλάδα υποστηρίζει τον ελαιοκομικό κλάδο, ο κ. Τζωρτζής είπε: «Η ελαιοκαλλιέργεια στον τόπο μας και γενικά στην Ελλάδα δεν βρίσκεται σε άνθιση. Παρά το γεγονός ότι έχουν δοθεί κατά καιρούς κίνητρα από την πολιτεία (αρκετά χρήματα μέσα από Κοινοτικούς-Εθνικούς πόρους), για εκσυγχρονισμό των αγροτών, θεωρώ ότι δεν έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ο αγροτικός κόσμος συνεχίζει να έχει υψηλό ηλικιακό μέσο όρο και υπάρχει ακόμη μικρός κλήρος. Η πραγματική υποστήριξη από το κράτος δεν έχει φανεί εδώ και δεκαετίες. Νομίζω ότι υπάρχει έλλειψη ενιαίας εθνικής αγροτικής στρατηγικής και όποιες προσπάθειες γίνονται, μεταβάλλονται ανάλογα με την κυβερνητική πολιτική. Βέβαια τόσο η δεκαετής οικονομική κρίση που έπληξε την χώρα, όσο και η παγκοσμιοποιημένη αγροτική οικονομία (βλέπε τιμολογιακή πολιτική) δεν δίνουν υποσχέσεις για καλύτερες ημέρες στον πρωτογενή τομέα».
Ο κ. Τζωρτζής γνωρίζοντας πως για να ξεχωρίσει μια επιχείρηση σήμερα χρειάζεται νέες μεθόδους και καινοτόμες δράσεις, έχοντας επίγνωση πως μια εταιρία αποκτά ανταγωνιστικό προβάδισμα όταν συνεργάζεται με ερευνητικά κέντρα ή πανεπιστήμια, τα τελευταία τρία χρόνια συμμετείχε ενεργά σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα για την αποτύπωση του γονιδιακού προφίλ του ελαιολάδου της Λέσβου. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που υλοποιείται από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (σχεδιάστηκε και ξεκίνησε από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή) με επιστημονικά υπεύθυνο τον κ. Νίκο Θωμαΐδη, Καθηγητή Αναλυτικής Χημείας στο Ε.Κ.Π.Α.. Το ελαιουργείο παραχωρήθηκε αρκετές φορές στην ομάδα του ΕΚΠΑ, προκειμένου να γίνουν δοκιμές και μετρήσεις με διαφόρους τρόπους άλεσης. Επίσης δόθηκε ελαιόκαρπος προκειμένου να γίνει έρευνα για τη δυνατότητα εκμετάλλευσης ως βρώσιμου καρπού από αδραμυτιανή ποικιλία. Επίσης, δοκιμάστηκε και ερευνήθηκε η δυνατότητα άρδευσης του κατσίγαρου εντός του οικογενειακού ελαιώνα και παράλληλα μετρήθηκαν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου από την περιοχή άρδευσης.
Σύμφωνα με τον κ. Τζωρτζή «στον τομέα της ελαιοκομίας της Λέσβου υπήρχε τεράστιο κενό γνώσης (εκτός από μία έρευνα που είχε πραγματοποιήσει ο κ. Πολυχνιάτης πριν πολλά χρόνια) σχετικά με την ελιά, το ελαιόλαδο και τον ελαιώνα. Δηλαδή κανένας από όσους ασχολούνταν έως τώρα δεν είχε τεκμηριωμένη γνώση για την ορθή καλλιέργεια των ποικιλιών του τόπου, τις ορθές πρακτικές άλεσης του ελαιοκάρπου και διαχείρισης του παραγόμενου ελαιολάδου και βέβαια το πιο σημαντικό…ουδείς γνώριζε το βιοδραστικό περιεχόμενο του ελαιολάδου που παρήγαγε και τυποποιούσε. Ξέραμε όλοι, ότι πρόκειται για άριστης ποιότητας ελαιόλαδο αλλά δεν γνωρίζαμε το γιατί. Αυτό ήταν και είναι από τα βασικά όπλα που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να προωθήσουμε το τυποποιημένο μας ελαιόλαδο όλα αυτά τα χρόνια, όμως δεν υπήρχε αυτή η γνώση. Χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας, θα αποκτήσουμε γνώση για να προωθήσουμε τεκμηριωμένα πλέον το Λεσβιακό ελαιόλαδο στις διεθνείς αγορές. Αυτή η έρευνα είναι απαραίτητο εργαλείο για ολόκληρη την ελαιοπαραγωγική αλυσίδα. Αναμένουμε την ολοκλήρωσή της από την νέα περιφερειακή αρχή και ονειρευόμαστε την επόμενη φάση που θα είναι η συλλογική-κλαδική αξιοποίηση του προγράμματος μέσα από τη δημιουργία συνεργασιών φορέων και ιδιωτών».
Ο κ. Τζωρτζής αξιοποίησε τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου γνωστοποιώντας στους υπάρχοντες αλλά και τους δυνητικούς πελάτες του το πολύτιμο βιοδραστικό περιεχόμενο του λεσβιακού ελαιολάδου, το υψηλό φαινολικό φορτίο αλλά τις υψηλές συγκεντρώσεις σε ακόρεστα λιπαρά οξέα, που το καθιστούν προϊόν ευζωίας και μακροζωίας. Με αυτά τα ισχυρά εργαλεία marketing στα χέρια του, στοχεύει να εξάγει τα προϊόντα του σε ακόμη περισσότερες χώρες.