Site icon βιοΠοιότητα

Οι χώρες που αποτελούν εύφορο έδαφος για εξαγωγές βιολογικών προϊόντων

Η αυξημένη κατανάλωση βιολογικών προϊόντων σε κάποιες χώρες, τις έχουν καταστήσει προορισμούς-στόχους για τους εξαγωγείς τρίτων χωρών. Οι χώρες αυτές αναζητούν συγκεκριμένα προϊόντα, τα οποία είτε δεν παράγουν, είτε δεν μπορούν να καλύψουν μέσω της εγχώριας παραγωγής. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί έναν ιδιαίτερα σημαντικό παίκτη στην παγκόσμια αγορά βιολογικών τροφίμων και αναμφίβολα έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς και εισαγωγείς τροφίμων και ποτών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Με βάση τα στοιχεία του Ερευνητικού Ινστιτούτου Βιολογικής Παραγωγής (FiBL), παρακάτω παρουσιάζονται οι χώρες και τα βιολογικά προϊόντα που, λόγω αυξημένης ζήτησης, επιζητούν να καλύψουν μέσω εισαγωγών.

Ποιες αγορές του εξωτερικού ζητούν προϊόντα

Ιταλία

Οι εισαγωγείς της Ιταλίας δηλώνουν ότι, τα επόμενα χρόνια, οι εισαγωγές βιολογικών προϊόντων στη χώρα θα αυξηθούν, ιδίως εκείνων των προϊόντων για τα οποία η ζήτηση υπερβαίνει την εγχώρια παραγωγή, όπως κρεμμύδια, καρότα, πατάτες, πιπεριές, αγγούρια, μελιτζάνες, μαρούλια, λαχανικά, ακτινίδια, μήλα, αχλάδια και πεπόνια. Επίσης, η Ιταλία φαίνεται να αναζητά και τροπικά φρούτα τα οποία δεν παράγει, όπως ανανάδες, μάνγκο, αβοκάντο και καρύδες.

Γερμανία

Η Γερμανία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς βιολογικών προϊόντων. Οι κύριες κατηγορίες βιολογικών εισαγωγών είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, το γάλα, το γιαούρτι και γενικά τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το βούτυρο, τα αβγά, το χοιρινό και τα δημητριακά.

Δανία

Η Δανία χαρακτηρίζεται ως μια χώρα ανοιχτή στις εισαγωγές. Τα βασικά βιολογικά προϊόντα που εισάγει είναι τα γαλακτοκομικά, τα οπωροκηπευτικά, τα δημητριακά και τα προϊόντα δημητριακών, το κρέας και τα αβγά.

Ελβετία

Οι κύριες εισαγωγές βιολογικών προϊόντων στην Ελβετία είναι το κρασί, τα τυριά, ο καπνός, τα αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά, καθώς και το σιτάρι.

Γαλλία

Τα βιολογικά προϊόντα που καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό εισαγωγών στη Γαλλία είναι τα φρούτα, τα λαχανικά και τα τυριά.

Νέα Ζηλανδία

Την ίδια κατηγορία προϊόντων με αυτή της Γαλλίας προτιμά και η Νέα Ζηλανδία, δηλαδή φρούτα και λαχανικά.

Ηνωμένο Βασίλειο

Οι κύριες εισαγωγές βιολογικών τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι το κρασί, το τυρί, το κρέας πουλερικών και το βόειο κρέας.

Κίνα

Τα βιολογικά προϊόντα που αναζητά η Κίνα είναι το πρόβειο και βόειο κρέας, τα κηπευτικά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το κρασί.

ΗΠΑ

Ενδιαφέρον για εισαγωγές βιολογικών προϊόντων παρουσιάζουν και οι ΗΠΑ, που αποτελούν την κυρίαρχη αγορά, με κύκλο εργασιών που αγγίζει τα 35,7 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας (USDA), οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται για παρθένο και έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, σκληρό σιτάρι, ρύζι, κρασί, μήλα και αμύγδαλα. Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο παρουσιάζει τις περισσότερες εισαγωγές από τα προϊόντα που αναφέρθηκαν.

Κατά κεφαλήν κατανάλωση και κανάλια διανομής

Οι μεγαλύτεροι υποστηρικτές των βιολογικών προϊόντων, σύμφωνα με τον FiBL, είναι οι Ελβετοί, αφού καταναλώνουν 262 ευρώ το άτομο τον χρόνο σε βιολογικά προϊόντα. Ακολουθούν οι Δανοί, με 191 ευρώ, και οι Σουηδοί, με 177 ευρώ. Αξίζει να τονιστεί, πως η μέση κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν 53,7 ευρώ το 2015. Το ποσό αυτό ακολουθεί ανοδική πορεία από το 2000 (13,4 ευρώ).

Τα στοιχεία του FiBL καταδεικνύουν και τα κανάλια διανομής, τα οποία επιλέγουν οι καταναλωτές σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ην. Βασίλειο. Με βάση τα στοιχεία, τα δίκτυα λιανικής που πωλούν τόσο τα συμβατικά όσο και τα βιολογικά προϊόντα σε ειδικά ράφια, είναι η πρώτη επιλογή των καταναλωτών στις παραπάνω χώρες. Ακολουθούν τα καταστήματα λιανικής αποκλειστικά βιολογικών προϊόντων. Τρίτη επιλογή των καταναλωτών είναι οι απευθείας πωλήσεις.

Πηγή: Bικτωρία Αποστολοπούλου, Ύπαιθρος Χώρα

Exit mobile version