Site icon βιοΠοιότητα

Βιολογικά: Τα ελληνικά προϊόντα στη Γερμανία

Μπορεί η γερμανική παραγωγή βιολογικών προϊόντων και ειδικότερα τροφίμων να έχει αυξηθεί κατά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο τα εισαγόμενα προϊόντα του κλάδου δεν φαίνεται να χάνουν το μερίδιο της αγοράς τους στα ράφια των καταστημάτων, καθώς όπως αναφέρει το Γραφείο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Βερολίνο, πολλά είναι τα τρόφιμα, κυρίως οπωροκηπευτικά, τα οποία εξαιτίας των κλιματολογικών συνθηκών δεν μπορούν να παραχθούν στην Γερμανία.

ΤΖΙΡΟΣ €12 ΔΙΣ.

Περισσότερα από 80 χιλ. είδη με βιολογική σφραγίδα είναι, αυτή τη στιγμή, διαθέσιμα στα γερμανικά καταστήματα λιανικής πώλησης, τα περισσότερα, εκ των οποίων, είναι τρόφιμα (κυρίως φρούτα/λαχανικά, ζεστά ροφήματα, όσπρια, βότανα και μπαχαρικά, ψωμί και ξηρές τροφές). Αναφορικά με το μέγεθος της συγκεκριμένης αγοράς, το 2019 κατέγραψε τζίρο €12 δισ. περίπου, σημειώνοντας αύξηση 10% από το 2018, ανεβάζοντας το συνολικό της μερίδιο επί της συνολικής αγοράς τροφίμων στο 5,7% από 5,3% το 2018.

Όπως επισημαίνουν αρκετοί εκπρόσωποι του κλάδου, τα βιολογικά προϊόντα φαίνεται ότι κερδίζουν μερίδιο αγοράς τα τελευταία χρόνια, επειδή καταφέρνουν, μεταξύ άλλων, να υλοποιήσουν σε ικανοποιητικό βαθμό τη στρατηγική της ΕΕ, “farm to fork”.

ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ

Η ανάγκη τήρησης υψηλών προτύπων και προδιαγραφών στην αγορά των βιολογικών προϊόντων, καθώς και η κυκλοφορία πληθώρας εγχώριων και εισαγόμενων προϊόντων οδηγούν, ωστόσο, σε υψηλό ανταγωνισμό. Ειδικότερα, όπως διαπιστώθηκε και κατά την επιτόπια έρευνα εντός του μήνα, αλλά και από τις επαφές του Γραφείου ΟΕΥ Βερολίνου με εκπροσώπους επιχειρήσεων του κλάδου, μερικά από τα βιολογικά τρόφιμα, τα οποία φαίνεται ότι δεν παράγει η Γερμανία σε επαρκείς ποσότητες και ως, εκ τούτου, εισάγει, είναι τα εξής:

• Πορτοκάλια

• Ακτινίδια

• Πιπεριές

• Ντομάτες

• Όσπρια

• Χυμοί πορτοκαλιού και μήλου

• Ελαιόλαδο

• Ρύζι

ΠΕΡΙΘΏΡΙΑ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΕΡΙΔΙΟΥ

Με δεδομένο ότι η Ελλάδα, αφενός, έχει εδραιωμένη παρουσία στην κυκλοφορία βιολογικού ελαιολάδου και ελιών στη γερμανική αγορά, αφετέρου παράγει όλα σχεδόν τα φρέσκα φρούτα-λαχανικά και όσπρια, τα οποία εισάγει η Γερμανία κυρίως από γειτονικές της Ελλάδας αγορές (π.χ. Ισπανία και Ιταλία) και τα οποία λόγω κλιματολογικών συνθηκών δεν μπορεί να καλλιεργήσει, συνάγεται το συμπέρασμα ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια αύξησης του μεριδίου των ελληνικών βιολογικών προϊόντων στην γερμανική αγορά.

Ειδικότερα, τα ελληνικά βιολογικά οπωροκηπευτικά, αλλά και τα ελληνικά όσπρια, τα οποία καλλιεργούνται σε ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες, χωρίς την ανάγκη για χρήση πρόσθετων χημικών ουσιών και τα οποία παράγονται πληρώντας συχνά αυστηρότερα πρότυπα συμμόρφωσης από τα ευρωπαϊκά, θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία που δημιουργούν η πανδημία και τα νέα πρότυπα βιώσιμης και υγιεινής διατροφής και να εισέλθουν στην γερμανική αγορά βιολογικών τροφίμων, ή όσα το έχουν ήδη κάνει, να εδραιώσουν περαιτέρω την παρουσία τους.

Βασικές προμηθεύτριες χώρες της Γερμανίας

• Ισπανία

• Ιταλία

• Αυστρία

• Ολλανδία

• Δανία

• Τουρκία

• Αργεντινή

• Ισραήλ

• Αυστραλία

• Νέα Ζηλανδία

• Καναδάς

• ΗΠΑ 6 Μερίδιο εσόδων ανά ομάδα (βιολογικών) προϊόντων επί του συνολικού τζίρου του κλάδου βιολογικών τροφίμων (2018) Έσοδα από πωλήσεις βιολογικών ειδών ανά κατηγορία προϊόντος για το 2018 (σε € εκατ.)

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Εξαιτίας του υψηλού ανταγωνισμού, που επικρατεί στον αυξημένων προδιαγραφών και απαιτήσεων κλάδο, το Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου καταθέτει κάποιες ενδεικτικές προτάσεις προς τους Έλληνες παραγωγούς και εμπόρους βιολογικών προϊόντων με εξαγωγική προς την Γερμανία δραστηριότητα:

• Ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και χρήση σύγχρονων μεθόδων στις διαδικασίες παραγωγής βιολογικών προϊόντων

• Ανάπτυξη κατάλληλου δικτύου επαφών με επιτόπιους παραγωγούς, χονδρεμπόρους ή λιανοπωλητές, ανάλογα με το είδος του προϊόντος τους

• Εξασφάλιση/διατήρηση χαμηλών τιμών, προκειμένου τα προϊόντα τους να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην άκρως ανταγωνιστική και απαιτητική γερμανική αγορά

• Χρήση ενός αρκετά στοχευμένου τρόπου προβολής των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των προϊόντων τους

• Χρήσιμη δε αξιολογείται η γνώση της γερμανικής γλώσσας, προκειμένου να διευκολύνεται η καθημερινή επικοινωνία των Ελλήνων εξαγωγέων

• Επιπροσθέτως, η συμμετοχή των Ελλήνων παραγωγών και εξαγωγέων, καθώς και των Ενώσεων/Συνεταιρισμών σε Διεθνείς Εκθέσεις στην Γερμανία (Biofach, Anuga, Grune Woche, Fruit Logistica), οι οποίες αποτελούν τις σημαντικότερες στον τομέα της αγοράς βιολογικών προϊόντων, κρίνεται επιβεβλημένη, προκειμένου να επιτευχθεί η προβολή των προϊόντων τους με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ

Σε ό,τι αφορά τα δίκτυα διανομής στην γερμανική αγορά βιολογικών προϊόντων, αυτά διακρίνονται στις ακόλουθες τρεις κατηγορίες:

• Εξειδικευμένες αλυσίδες βιολογικών ειδών. Ενδεικτικά αναφέρονται: ALECO, Alnatura Super Natur Märkte, Basic, Bio Company, Denn’s Biomarkt, EBL Naturkost Biofachmärkte, Erdkorn Bio-Supermarkt, Füllhorn Biomarkt, Grüner Markt, Landmann’s Biomarkt, LPG Biomarkt, Naturgut, Pro Biomarkt, SuperBioMarkt, Temma και VollCorner Biomarkt •

Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και εκπτωτικών καταστημάτων αποτελούν κανάλια διανομής των βιολογικών προϊόντων, αφού τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί ειδικά τμήματα αποκλειστικά για βιολογικά προϊόντα. Ενδεικτικά αναφέρονται: Edeka, REWE, Aldi, Metro, Netto, Lidl.

• Μεμονωμένοι λιανοπωλητές βιολογικών προϊόντων, οι οποίοι συνδέονται απευθείας με συγκεκριμένη βιολογική παραγωγή/αγρόκτημα/καλλιέργεια, π.χ. εβδομαδιαίες υπαίθριες αγορές τύπου Wochenmarkt

Μάκης Αποστόλου FnB

Exit mobile version